السبت، نوفمبر 10، 2007

انسحاق

أهلا
أنا وأنت
نتكون من بعض الكربون وبعض
الأوكسجين
وبعض الهيدروجين
وبعض النيتروجين
وكلها أشياء بالغة الصغر
يتكون منها الفأر
والنبات
والصرصار
وحتى شطائر الهامبورجر
تراصت هذه الأشياء سويا بمعجزة دائمة الاستمرار
لتصنع الحب والكره والقتل والسيارات والكفر والأوبرا ورغيف الخبز و الجنس والبكاء والصلاة
وكل هذا...._.ما يدعى ابن آدم
_
مكتوب بأحرف أربع احداها ذلك الذي ترونه في الصورة
كل شيء
من الابصار والنطق ولاحساس والتنفس وكل المعجزات المجتمعة معا مكتوبة بأربعة أحرف
على مساحة بالغة الضآلة لا تساوي حتى واحدا على الألف من أي نقطة في هذا الصفحة
اعذروني اذن حين أكون مذهولا من كلّ الأشياء
من الكلام...والضحك والحب والكره وحتى من كوني أفكر في هذه الأشياء
كتلة كربون وأوكسوجين وأشياء أخرى بالغة الضآلة
تغضب وتتكبر وتتجبر
وتظلم
وتلحد
وتؤمن!!!!!يا للاعجاز
ربي اني أنسحق أمام هذه العظمة
انك بالغ الكمال والعظمة والحكمة ومعجز الصنعة
ربنا ماخلقت هذا باطلا
سبحانك
فقنا عذاب النار

ربنا ماخلقت هذا باطلا
سبحانك
فقنا عذاب النار

ربنا ماخلقت هذا باطلا
سبحانك
فقنا عذاب النار

ربنا ماخلقت هذا باطلا
سبحانك
فقنا عذاب النار

3 Comments:

At 1:00 م, Blogger dandana said...

على فكرة من اكتر الحاجات اللى ممكن تقلقنى هنا فى عالم التدوين انك تكون زعلان منى


وعلى فكرة برضو انا كنت بمر كتير..
بس مشكلتى انى ماببقاش لاقية تعليق مناسب

كنت حاسة انى لو اتكلمت هايبقى شئ مكرر او تافه
مشكلة التعبير الازلية عندى...

فالافضل انى كنت اسكت


جميل البوست....
جميل انى اعرف ان فيه حد بيتفكر ويتأمل الايام دى...

دا من رحمة ربنا لينا...وحكمته فى خلقنا

 
At 10:13 م, Anonymous غير معرف said...

7elw klamak ya faroo2 .. ana tb3an 3arfa leeh elklam dah bt2olo dlw2ty belzaat m3a ennak kont btfkkar feeh mn zman .. bs ya reet tfdal 3la tool keda .. 7`ayef mn 2odret rabena we taleb ra7metoo.. l7san fee nas lmma rabena bydeha mn 3elmo betthebelllll

 
At 1:22 ص, Blogger ابن مرّ said...

moon:
أنا كنت مستني تعدي عليا من زمان مش عارف ليه كل ما بتعدي على كلام كتبته بيكتمل بجد ما تغيبيش عن هنا

دندنة:

شكرا لمرورك الكريم

وبجد بتبسط لما أشوف تعليقك

 

إرسال تعليق

<< Home